Ets a: Portada > Notícies > Alerta del Pla de Pr...

11 Agost 2021

Alerta del Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) per l’onada de calor

Protecció Civil de la Generalitat manté activada l’Alerta del Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) per l’onada de calor, que ja es dona per iniciada avui dimecres, amb temperatures màximes extremes que s’allargarà fins diumenge. Estem davant d’un episodi excepcionalment complicat per la intensitat de la calor, per la seva durada i per la seva extensió, que es preveu un episodi generalitzat a tot Catalunya.

Protecció Civil posa èmfasi en els consells d’autoprotecció de la ciutadania, i per això ha demanat als ajuntaments que es prevegin llocs frescos o sales amb aire condicionat en cas que sigui necessari el seu ús i es tingui especial vigilància de les persones majors de 75 anys sense suport familiar o sense recursos; persones amb discapacitats físiques o psíquiques i limitacions de mobilitat; persones que hagin de romandre o fer activitat física a l'aire lliure (incloses les activitats laborals) i persones amb malalties cròniques. Es demana als Ajuntaments especialment que, si han de condicionar els espais i atesa la situació de pandèmia per coronavirus, que ho facin tenint en compte les mesures sanitàries i de seguretat pertinents (distància de seguretat, ús de mascareta i disposició de gel hidroalcohòlic).

Cal recordar que el Departament de Salut ha posat el pla d'actuació per prevenir els efectes de les possibles onades de calor sobre la salut (POCS) en fase 2.

Consells davant la calor
* Cal hidratar-se molt sovint. Beveu força aigua i eviteu beure alcohol i fer àpats copiosos.
* Eviteu sortir al carrer en les hores de màxima insolació i, per tant, tasques com anar a comprar, realitzeu-les preferentment en les primeres hores del matí o per la tarda quan el sol ja declina.
* Convé que les persones que treballin a l’aire lliure duguin el cap cobert amb una gorra i beguin més aigua de l’habitual.
* Igualment és molt recomanable que si sortiu a fer esport com córrer o anar en bicicleta, ho feu en les hores de menys calor, a primera hora del matí o al vespre.
* Persones amb malalties cròniques, mainada i gent gran són els qui més pateixen els efectes de la calor severa. Cal que s’hidratin sovint. * * Cal tenir en compte que els infants i les persones grans no tenen sensació de set encara que s’estiguin deshidratant.
* Si no disposeu de ventilador o aire condicionat a casa, una bona solució és passar al menys un parell d’hores en un indret com un centre comercial o un equipament públic com una biblioteca on hi hagi aire condicionat.
* Es recomana especialment visitar un cop al dia, en la mesura del possible, a familiars o persones grans que viuen soles per assegurar-se que s’hidraten i segueixen els consells davant les temperatures elevades. Recordeu mantenir en tot moment les mesures de seguretat i higiene atesa la situació de pandèmia (distància, mans i mascareta).
* Si teniu mascota, penseu en el seu benestar i traieu-la a passejar en les hores més fresques, feu que durant el dia tingui força aigua a l’abast i que estigui a l’ombra.